Samenwerking tussen Bibliotheek Zuid-Kennemerland en Nova College verlengd

Gepubliceerd op: 22 maart 2024 14:29

decoratieve afbeelding

De Bibliotheek Zuid-Kennemerland en het Nova College werken al sinds 2018 samen om de leesvaardigheid te vergroten en leesplezier te stimuleren. Deze samenwerking is op 22 maart opnieuw bekrachtigd en in ieder geval tot en met 2027 verlengd.

In de klas van toekomstige apothekersassistenten wordt in alle rust gelezen. Docent Carla van Walstijn vindt het geen probleem om een stukje van haar les op te offeren om de leerlingen te laten lezen in een boek naar keus: ‘Het is belangrijk om vrij te lezen, je krijgt er rust en concentratie voor terug. Het lezen en blijven lezen brengt focus en een grotere woordenschat, waar je bijvoorbeeld bij je examens weer veel aan hebt.’

Verlengen samenwerking

De waarde van lezen in de klas wordt ook gezien door de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en de rest van het Nova College. Daarom bekrachtigen directeur van de Bibliotheek Roxane van Acker en directeur campus Haarlem van het Nova College Annemieke van Ede de samenwerking nog eens voor de komende jaren. Nadat de studenten pakketten met nieuwe boeken in ontvangst hebben mogen nemen, wordt onder toeziend oog van wethouder Bas van Leeuwen de overeenkomst getekend. Illustratief voor het succes van dit traject: nog voor de ondertekening goed en wel afgerond is, verdringen de studenten elkaar al om de nieuwste boeken uit de boekenpakketten.

Stukje vertrouwdheid

‘Op de basisschool en middelbare school hadden we ook al leesmomenten,’ vertelt eerstejaars student Jayla. ‘Het is fijn dat dit stukje vertrouwdheid erin blijft zitten.’ Weinig studenten lezen thuis voor hun plezier. Terwijl een goede leesvaardigheid van groot belang is om studieteksten goed te begrijpen en na je studie verder te kunnen in de maatschappij. Leesconsulenten van de Bibliotheek vullen de boekenkar die in de klas staat geregeld aan, zo blijft de collectie vernieuwend. Met Nova Leest stimuleert de school samen met de Bibliotheek om meer te lezen. Beide directeuren zijn blij met de verlenging en spreken de intentie uit ook daarna nog verder te gaan met dit succesvolle traject.